2012-07-23

Frakt

Budföretag är ganska ok, iallafall de som enbart använder cykel, medan fraktföretag inte hör till mina favoriter.

Dels behövs inte deras tjänster för mindre privatpersonsförsändelser, eftersom sådana bättre hämtas ut av oss kunder när vi själva vill på ett närliggande uthämtningsställe. Dels kör dessa företag miljövidrigt (inte sparsamt och inte enbart på el eller biogas) och parkerar cyklistfientligt (dubbelparkerar, står i cykelbanor etc.). Blä för fraktföretagen, kort sagt.

DHL är ett av dessa. Köpte ekologiska kalsonger från Tyskland på Internet och trodde jag skulle få hem dem lätt och snabbt. Icke. Fick istället ett brev från DHL om att jag skulle ringa dem under kontorstid för att beställa tid när de skulle komma, tidigast nästkommande vardag. De kunde inte precisera sin ankomst bättre än under ett tvåtimmarsintervall (!). När de inte kommit efter dessa två timmar så ringde jag DHL:s kundtjänst som sa att de var på väg, men kunde dröja ända till kl. 17 (!). Efter ytterligare en timme så dök mitt paket äntligen upp. Dåligt jobbat, DHL.

UPS är inte bättre. De hade tydligen glömt att be om portkod, så de kunde inte leverera ett paket till mig. Istället fick jag ett obegripligt vykort om att jag måste ringa dem, annars returneras paketet till avsändaren inom några dagar. Naturligtvis var det lång telefonkö, utan information om hur lång eller möjlighet att bli uppringd. Att lämna portkod eller andra upplysningar via deras värdelösa webbplats gick så klart inte heller. Dåligt jobbat, UPS.